2013年5月6日月曜日

bones


骨 Bones

死んだあとでも楽しめるように
墓石に点数を彫ろう
前衛的だと君は笑った
たぶんほめてくれてるんだろう

So that I can enjoy myself after I die
I'm going to keep score on my gravestone
"Sounds avant-garde," you chuckled
Probably a compliment

生活や、学問や、あるいは恋において
気まぐれな思い付きが
わたしを立たせている

About life or wisdom or perhaps about love
Random thoughts are what help me stand on my feet

それはまるで骨のように
わたしを通る強い直線
それはまるで骨のように
私を燃やして残るもの

Just like a bone
It's a strong line that penetrates me
Just like bones
They will remain when I'm burned into ashes

生きる間も手抜きせぬように
墓石に点数を彫ろう
受けて立とうと君は笑った
たぶん本気で楽しむんだろう

So that we won't be lazy while we're alive
Let's keep score on our gravestone
"Challenge accpted," you chuckled
You're probably really going to enjoy it

国籍や、性別や、あるいは肌の色や
様々な枠組みが
わたしを作っている

Nationality, sex, or perhaps the color of skin
A variety of framework make me the person I am

それはまるで繭のように
私を守る柔らかな鎧
それはまるで繭のように
わたしを包んで育むもの

Just like a cocoon
It's a soft armer that protects me
Just like a cocoon
It embraces me and lets me grow

後ろめたさを引きずって
楽しめない愚か者
全力で快楽を受け止めて
つぶされずに生きていけるように

Unable to get over guilt
I'm a fool who can't enjoy
Trying to take the pleasure with all my strength
So I can live on without being crushed


I don't know the band.  I just saw them on TV the other night just before snuggling into bed, and thought, wow, I can really relate to this -- in a very... unique way.  Except that I don't keep score on my gravestone. I write a blog instead.

2 件のコメント: